بررسي تطبيقي اثري از كمال الدين بهزاد با شعري از بوستان سعدي

دسته بندي : علوم انسانی » هنر و گرافیک
چکیده:
نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده است، بیشتر دارای مضامینی عاشقانه ‌- عارفانه و مذهبی است این مضامین برگرفته از شعرها و نثرهاي ادبی می‌باشد که با خلاقیت هنرمند ایرانی عناصر اصلی آن به تصویر در آمده است.
نخستین چیزی که در بررسی آثار ادبی و هنری نظر ما را به خود  جلب می‌کند صورت عینی و مادی آن است. شعر و ادبیات از دیر باز متوجه خواست‌های متعالی بشر در زمان‌ها و مکان‌ها بوده که در اشعار شاعرانی چون سعدی جاودانه شده و عنوان شعر جهانی به آن اطلاق گردید.
شعر یوسف و زلیخا از بوستان سعدی که توسط هنرمند نقاش کمال‌الدین بهزاد ترسیم شده است، نمونه خوبی برای بیان ارتباط بین شعر و نقاشی می‌باشد. بدین ترتیب که سعدی شاعر بزرگ ایرانی این داستان قرآنی را با تخیّل و ذهنیات خود به صورت عناصر لفظی بیان کرده و بهزاد این شعر را با توجه به اعتقادات و برداشت‌های ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه می‌گیرد به همین دلیل اسباب ایجاد شعرْ مبنایی معنایی دارد و نقاش هم در استفاده از شعر علاوه بر جنبه‌های معنایی به جنبه‌ی نمادین و استعاری آن نیز توجه مي‌نمايد.

فهرست مطالب:
چکیده
مقدّمه
ادبيات و شعر
ساختار و عناصر تشكيل دهنده قصص
هنر نگارگري ايراني و بهره گيري آن از شعر
ويژگي هاي نگارگري ايراني
كمال الدين بهزاد- زندگي  و شيوه  او
بررسي تطبيقي شعر با نقاشي«يوسف و زليخا»  
مطالعه تطبيقي نشانه‌ها در شعر و نقاشي (نقد بينامتني)
نتیجه‌گیری
پی نوشت‌ها
منابع و مآخذ
فصلنامه‌ها و مقالات
چکیده انگلیسی

دسته بندی: علوم انسانی » هنر و گرافیک

تعداد مشاهده: 7823 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:221 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته هنر، ادبیات و رشته های مرتبط


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش