ارائه الگوی سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی در شهرهای متوسط
دسته بندي :
علوم انسانی »
برنامه ریزی شهری
چکیده:امروزه شهرهاي متوسط و بزرگ ناگزیر از به کارگیري انواع سیستمهاي حمل و نقل به صورت مجموعه هایی مکمل یکدیگر هستند که هر کدام داراي مزایا، معایب و مشخصات مخصوص به خود می باشند. و براي شرایط معینی از ترافیک شهر و تقاضاي سفر مقرون به صرفه می گردند به طوري که در کنار سیستمهاي پیشرفتهاي نظیر قطار سبک شـهري و اتوبـوسهـاي سـریع الـسیر، وسـایلی ماننـد دوچرخـه و موتورسیکلت نیز، استفاده می شوند. اما دستیابی به یک سیستم کارآمد از ترکیب وسایل نقلیه مختلـف، جـز در سایهي نگرشی یکپارچه به شیوه هاي مختلف حمل و نقل و در نظـر گـرفتن تبـادل منطقـی بـین آنهـا، امکانپذیر نخواهد بود.
در این پایان نامه- که در پنج فصل تنظیم شده است- یکپارچه سـازي سیـستم حمـل و نقـل عمـومی و ایجاد سفرهاي ترکیبی در شهرهاي با جمعیت متوسط، مورد بررسی قـرار مـی گیـرد و شـهر قـم بـه عنـوان نمونهاي از این شهرها، مورد مطالعه قرار گرفته و الگویی براي سیستم یکپارچه ي حمل و نقل عمومی آن بـر اساس تقاضاي سفر ساکنان این شهر در سال 1390 پیشنهاد می گردد.
فهرست مطالب:چكيده
پيشگفتار
فصل اول: كليات1-1- تعریف مسأله
1-2- ضرورت مسأله و هدف
1-3- پیشینۀ تحقیق
1-4- فرضیات مسأله و روش کار و تحقیق
فصل دوم: كاوش در متون2-1- بررسی مقالات
2-2-بررسی کتابها
2-2-1- طبقه بندي شهرها بر اساس جمعیت
2-2-2- طبقه بندي شهرهاي جهان بر اساس میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی
2-3- بررسی کنفرانس ها
2-4- سیاست هاي یکپارچه سازي سیستم حمل و نقل عمومی
2-4-1- اتصال شیوه هاي مختلف حمل و نقل شخصی به سامانه حمل و نقل عمومی
2-4-1-1- پیاده روي
2-4-1-2- دوچرخه سواري
2-4-1-3- موتور سيكلت
2-4-1-4 خودروي شخصی
2-4-1-4-1- گام اول: ایجاد پارك سوار
2-4-1-4-2- گام دوم: میزان جذابیت حمل و نقل عمومی
2-4-2- یکپارچهسازي درون سیستمی حمل و نقل عمومی
2-4-2-1 هماهنگی برنامهریزي سیستم حمل و نقل عمومی و کاربري زمین
2-4-2-2- یکپارچگی در پوشش تقاضاي موجود و آینده شبکه
2-4-2-3- هماهنگ نمودن پارامترهاي عملکردي شیوههاي مختلف حمل و نقل عمومی
2-4-2-3-1- طراحی خطوط حمل و نقل عمومی یکپارچه
2-4-2-3-2- مکانیابی و طراحی ایستگاههاي تبادل سفر
2-4-2-3-3- هماهنگی برنامه زمان بندي حرکت ناوگان در خطوط
2-4-2-3-4- یکپارچه سازي كرايه ها
2-4-2-4- هماهنگی در سرمایه گذاري ها
2-4-2-5- یکپارچگی سازماني
2-4-2-6- بهبود جایگاه سیستم حمل و نقل عمومی در ذهن مردم
فصل سوم: روش شناسي (متدلوژي)3-1- انتخاب سال برنامهریزي (افق طرح) و تعیین محدوده مطالعات
3-2- جمع آوري اطلاعات شهري
3-3- ویرایش یا تغییرات مسیر خطوط، مکان ایستگاه ها و تخصیص ناوگان در سال طرح
3-4 تخصیص ترافیک (مراحل A و B)
3-5- استخراج شاخص هاي عملکردي شبکه معابر و سیستم حمل و نقل عمومی (مرحله C)
3-6- تحليل نتايج اجراي مراحل (C,B,A)
3-7- ساخت گزینه هایی در راستاي اهداف سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی
8-3- انجام مراحل A و B و C و تحلیل آنها براي گزینه هاي جدید و انتخاب گزینه برتر
3-9- تعیین محل ایستگاه هاي تبادلی و پاركسوارها در گزینه برتر
3-10 پیشنهادات
فصل چهارم: شناخت شهر قم و مشخصات حمل و نقل و ترافیک این شهر4-1- اطلاعات شهري و منطقه اي
4-1-1- مشخصات جمعيت
2-1-4- شرایط آب و هوا
4-2- بررسی مشخصات حمل و نقل و ترافیک شهر قم
4-2-1- شبكه معابر
4-2-2- حمل ونقل شخصی
3-2-4- حمل و نقل عمومی
4-2-4- ناحیه بنديهاي ترافیکی
4-2-5- برآورد تقاضاي سفرهاي شهر قم
4-2-5-1- برآورد تقاضاي سفر
4-2-5-2- خلاصه نتایج برآورد تقاضاي تخصیص ترافیک شهر قم
4-2-5-2- اطلاعات سفرهاي پیاده شهر قم
4-3- جمع بندي مشکلات سیستم حمل و نقل شهر قم
فصل پنجم: ارائه الگوي سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی شهر قم 5-1- گزینه پایه
5-2- گزینه شماره یک
5-3- گزینه شماره دو
5-4- جمع بندي نتایج حاصل از گزینه ها
5-5- نتیجه گیري و ارائه پیشنهادات
فهرست منابع فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته برنامه ریزی شهری، فناوری عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری و رشته های مرتبط
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ويرايش