شناخت و مقايسة ويژگيهاي شخصيتي و خودكارآمدي در دانش آموزان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:
آموزش و پرورش هر جامعه، خاص آن جامعه است و از فرهنگ، حكومت، اقتصاد و ارزشهاي آن  جامعه متأثر   مي شود. به طور كلي، تعليم و تربيت يك كشور به درك كامل فلسفه تربيت از سوي جامعه و مسئولان آن بستگي دارد.
امروزه با پيشرفت علوم به خصوص علوم انساني و تأثيري كه اين علم در تعليم و تربيت دارد. متخصصان آموزش و پرورش معتقدند كه تربيت كودك اگر مهم تر از تعليم  او نباشد اهميت كمتري از آ ن ندارد. در دنياي امروز فلسفه تعليم و تربيت بر اين اساس بنا شده است كه تمامي جنبه هاي شخصيت فرد پرورش يابد. به اين صورت كه براي داشتن انساني سالم، خلاق و مفيد در جامعه لازم و ضروري است كه همگام با توسعة قواي فكري و عقلي فرد، قواي جسماني وعاطفي او هم پرورش يابد.
مطالعة شخصيت انسان يكي از مهمترين و پيچيده ترين مباحث در روان شناسي مي باشد. مفهوم شخصيت از جمله مفاهيمي است كه در طول تاريخ بشر تغيير و تحول عمده اي كرده است. به علت اينكه مطالعه شخصيت براي درك ماهيت انسان اهميت زيادي د ارد. تولد اين رشته با كارهاي ويلهلم ونت  در سال 1879 در دانشگاه لايپزيك در آلمان شروع شد (شولتز، 1990، ترجمه كريمي و همكاران، 1384).
در اوايل قرن بيستم واتسون  آمريكايي تحولي عظيم بر عليه كارونت به وجود آورد و جنبش رفتارگرايي را بنيان نهاد. كه معتقد است روان شناسي علمي بايد بر جنبه هاي ملموسي از ماهيت انسان تمركز كند كه بتوان آن را ثبت كرد، شنيد و  اندازه گيري كرد.
در دهة 1930 مطالعة شخصيت در روان شناسي آمريكا عمدتاً توسط هنري موراي  و گوردن آلپورت  در دانشگاه هاروارد، رسميت پيدا كرد (شولتز، 1998، ترجمه سيد محمدي، 1385).

فهرست مطالب:
مقدمه  
بیان مسئله  
اهمیت و ضرورت پژوهش  
اهداف تحقیق  
فرضیه های پژوهش  
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها  
الف) ویژگیهای شخصیتی   
ب) خودکارآمدی  
ج) عملکرد تحصیلی  
مروری بر پیشینه تحقیق  
بخش اول: شخصیت  
جایگاه شخصیت در روان شناسی  
سوابق تاریخی سنجش شخصیت  
نقش ارزیابی شخصیت  
تعریف شخصیت  
عوامل مؤثر در رشد شخصیت  
ثبات یا تغییر شخصیت  
مراحل رشد شخصیت  
نظریه های شخصیت  
الف) رویکرد روان کاوی
ب) رویکرد صفت
ج) رویکرد گسترة زندگی
د) رویکرد انسان گرایی
ر) رویکرد شناختی  
هـ) رویکرد رفتاری  
ی) رویکرد یادگیری اجتماعی  
نظریه روان کاوی فروید  
غرایز و انواع آن  
ساختار شخصیت  
نظریه یونگ  
نظامهای شخصیت  
سنخ های شخصیتی در نظریة یونگ  
نظریه گوردون آلپورت  
انواع صفات  
خصوصیات صفات  
مراحل رشد نفس  
مطالعة ارزشها  
نظریه کتل  
رویکرد کتل به صفات شخصیت  
صفات مشترک و صفات یگانه  
صفات توانایی، خلق وخو و پویا  
صفات سطحی و صفات عمقی  
صفات سرشتی و صفات محیط ساخته  
صفات عمقی: عوامل بنیادی شخصیت  
مراحل رشد شخصیت  
نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون  
مراحل هشت گانه زندگی  
1. اعتماد در برابر عدم اعتماد  
2. خومختاری در برابر شک و شرم  
3. ابتکار در برابر احساس گناه  
4. کارآیی در برابر احساس حقارت  
5. وحدت هویت در برابر سردرگمی نقش  
6. صمیمیت در برابر انزوا  
7. زایندگی در برابر رکود  
8. یکپارچگی خود در برابر نومیدی  
نظریة انسان گرایی آبراهام مزلو  
نظریة سه عاملی هانس، جی، آیزنک  
ابعاد اساسی شخصیت از نظر آیزنک  
ابزارهای اندازه گیری آیزنک  
الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت  
مقیاسهای صفات  
صفات انعطاف پذیری (O)
صفات دلپذیر بودن (A) 
صفات باوجدان بودن (C)  
الگوی نظری فرضی برای پنج عامل  
کاربردهای این الگو  
ریشه های تاریخی عوامل پنج گانه  
بخش دوم: خودکارآمدی  
مراحل رشد خودکارآمدی  
منابع اطلاعات در بارة خودکارآمدی  
راههای بالابردن سطح خودکارآمدی  
خودکارآمدی و عملکرد  
پیامدهای رفتاری خودکارآمدی  
بخش سوم: مروری بر پژوهشهای انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش  
الف) پژوهشهای انجام شده در خارج  
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی  
ب) پژوهشهای انجام شده در ایران  
الف) پژوهشهای مربوط به ویژگیهای تشخیصی  
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی  
مقدمه  
طرح پژوهش  
جامعه  
نمونه و روش نمونه گیری  
ابزار اندازه گیری  
الف) پرسشنامه شخصیتی نئو
ب) مقیاس خودکارآمدی شرر  
ج) عملکرد تحصیلی  
روش جمع آوری اطلاعات و شیوة اجرا:  
روش های آماری مورد بررسی داده های پژوهش  
بحث و نتیجه گیری  
خلاصه پژوهش
بحث ونتیجه گیری  
محدودیت های پژوهش  
پیشنهادهای پژوهش
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5710 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.DOC

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 118

حجم فایل:476 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش