تحقیق جبران خلیل جبران و رمانتیسم

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ و ادبیات
مقدمه:
به کارگیری برخی از اصول رمانتیسم یکی از وجوه شعری شاعر برجسته لبنان جبران خلیل جبران است. مبانی کلّی حاکم بر ایدئولوژی این مکتب یعنی آزادی فردیّت، هیجان و احساسات سیر و سیاحت سفر جغرافیایی و تاریخی و کشف و شهود به فراوانی در آثار این شاعر مشاهده می شود. پژوهش حاضر کوششی است در بازیابی نحوه ی به کارگیری اصول و مبانی رمانتیسم و بیان وجوه تفاوت و تشابه آن در آثار این شاعر. این جستار بر چند فرضیه بنیادین استوار است :1- جبران خلیل جبران از میان گونه های مختلفی که می توان برای رمانتیسم قائل شد به طور ویژه به رمانتیسم آرمان شهری پایبند بوده است. 2- سفر جغرافیایی و تاریخی و نیز علاقمندی به زادگاه در آثار شاعر نمود یافته است. 3- فردیّت در آثار جبران خلیل جبران گاه تبدیل به دغدغه اجتماعی و مردمی می گردد و گاه فردیت و درون گرایی از نوع کشف و شهود عرفانی پیش چشم خواننده پدیدار می شود. دستاورد علمی این پژوهش نشانگر این مطلب است که مجموعه عوامل یاد شده پیرامون مبانی مکتب رمانتیسم به صورت برتر در آثار این شاعر و نویسنده بازتاب یافته است. فرديت در آثار جبران گاه تبديل به دغدغه ي اجتماعي و مردمي مي گردد؛ در حقيقت جبران بيش از آن كه به فرديت خويش بيانديشد، در انديشه ي مردم و اجتماع است.
جبران خليل جبران از ميان گونه هاي مختلفي كه مي توان براي رمانتيسم قائل شد به طور ويژه به رمانتيسم آرمان شهري پاي بند بوده است و جلوه گاه آن را در اغلب موارد زادگاه خود پنداشته است. سفر جغرافيايي و تاريخي و نيز علاقه مندي به زادگاه در آثار شاعر نمود يافته است.
جبران در اشعار و نوشته هاي خود به نوعي عرفان و تصوف همراه با كشف و شهود گرايش داشته است. نمايشنامه ارم ذات العماد اوج تصوف جبران است.

پایان نامه شامل فهرست ، منابع  و فصل بندی صحیح و نگارش شده می باشد.
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ و ادبیات

تعداد مشاهده: 2304 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:394 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش