ترجمه مقاله با عنوان مقدمه ای برای تاریخچه قالیبافی ایرانی

دسته بندي : کتاب » گوناگون
قسمتی از متن:
شاید تاریخچه قالیبافی هزاران سال پیش آغاز شد ، هنگامیکه اولین جوامع قبیله ای و چادر نشین در روی زمین شروع به شکل گرفتن کردند . نیاز به راحتی و گرمی در طول تغییرات فصلی و حفاظت از پدیده آب و هوایی انشان را مجبور کرد تا یاد بگیرد که چگونه از مواد خام فراوان که در آن زمان به آسانی در دسترسش بود استفاده کند تا به نیازهایش پاسخ دهد . پشم گله ی گوسفندان و بزهای اهلی ، کتان از مزاره جوامع کشاورزی اولیه و سپس سیلک ، در دسترس ترین مواد برای ساکنان آسیای مرکزی و غربی در طول مراحل اولیه مدنیت بود .
در کتاب شعر شاهنامه ، شعر حماسی ایرانیان فردوسی قالیبافی را به زمان سلسله پیش دادیان هنگامیکه طهمورث سومین پادشاه سلسله بود تاریخ گذاری می کند ، در بین هنرهای دیگر ، هنر قالیبافی را به مردمش معرفی می کند . کتاب تاریخ طبری همچنین درباره ی فرشبافی با استفاده از پشم و موی حیوانات در طول همان دوره ی تاریخی  صحبت می کند .
قدیمیترین نشانه ی ثبت شده از قالیبافی به عصر برنز بر می گردد بعد از اینکه چاقوهای خاصی که به عنوان ابزار قالیبافی استفاده می شود در یک قبر حفر شده توسط باستان شناسان در نواحی شمالی ایران کنونی یافت شد .
همچنین اکتشافات باستان شناسی در شهر سوخته که در شهرستان سیستان و بلوچستان در منطق جنوب شرقی ایران قرار دارد ، گواهی می دهد که ساکنان شهر به خوبی با روش های بافتن برای تولید پوشش کف برای خانه هایشان آشنایی داشتند هنگامیکه شهر در بالاترین دوره ی پیشرفت و آبادانی اش از 3500 – 2800 قبل از میلاد بود .
مورخان یونانی ، زنوفون ، ذکر کرد که شهر باستانی ساردیس به خودش به خاطر فرش های دست بافتش که با طرح ها و نقش و نگاره هایی از موجودات مرموز لاماسو و پیکره های انسان افتخار می کرد .
یکی از قدیمیترین مدارک از فرش دستبافت به شکل حجاری و نقوش برجسته در دیواره های قصر قدیمی در شهر تاریخی نینوا که در کناره رودخانه دجله در بین النهرین قرار دارد یافت شد . اما قدیمی ترین فرش دستبافت که تا کنون یافت شده و باقی مانده فرش پازیریک است . این فرش توسط باستان شناسان روسی در حفاری 1949 از آرامگاه شاه سکایی  در کوههای آلتای کشف شد . این فرش ، تقریباً با سایز 189×189 سانتیمتر با استفاده از روش های کربن گذاری است که به 500-400 قبل از میلاد بر می گردد و اکنون در موزه هرمیتاژ در سن پیترزبورگ روسیه نگهداری می شود . کارشناسان معتقدند که این فرش در طول دوره هخامنشی یا دوره اشکانی در ایران ساخته شده ، زیر ا اکثر  نقش و نگارها و طراحی های فرش به طرح های معروف و محبوب دوره ی زمانی این دو سلسله شباهت دارد .

دسته بندی: کتاب » گوناگون

تعداد مشاهده: 3144 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:2,736 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش