پایان نامه نقش رسانه های جمعی بر بزهکاری کودکان و نوجوانان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
بسياري از دانش پژوهان، متفكران و مصلحان اجتماعي عصر حاضر را با نام هاي متفاوتي چون « عصر تكنيك »، « عصر ارتباطات » ، « دهكده جهاني » و رهبري از راه دور ناميده اند . البته رهبري از راه دور نه تنها در مورد ماهواره ها و فضاپيماها صادق است، بلكه هدايت از مسافت دور به وسيله رسانه هاي گروهي در مورد انسان نيز صدق مي كند .
تا قرن بيستم ، رهبري و ارشاد انسان رويارو و براساس ارتباط بود ، در صورتي كه در عصر حاضر ارتباطات يك طرفه و از راه دور صورت مي گيرد . به طوري كه بين شنونده و گوينده ، يا بهتر بگوييم بين موثر و متاثر به طور نسبي فاصله زيادي وجود دارد . برخي معتقدند كه رسانه هاي گروهي داراي چنان قدرتي هستند كه مي توانند نسلي تازه در تاريخ بشر پديد آورند، نسلي كه با نسل هاي پيشين بسيار متفاوت است. لازرسفلد و مرتن در تشريح اين عقايد متفكران مي نويسند : « وسايل ارتباط جمعي جديد ابزاري بس نيرومندند كه مي توان از آن در راه خير و شر با تاثيري شگرف سود برد و چنانچه كنترل مطلوب وجود  نداشته باشد ، امكان استفاده از اين وسايل در راه شر بيشتر از خير آن است .  »
تقريبا" در اكثر كشورها ، به ويژه كشورهاي در حال رشد ، تعداد نسل جوان بيشتر و دلبستگي آنان بر رسانه هاي جمعي فزونتر است . تحقيقات انجام شده در شهر تهران ، حاكي از آن است كه بيشتر تماشا كنندگان تلويزيون ، كودكان زير 15 سال و بعد از آنان بانوان خانه دار و سپس جوانان بيشتر از 15 سال هستند .
امروزه بررسي اثرات اين وسايل از پيچيده ترين مباحث انحرافات اجتماعي است . به همين دليل ، جامعه شناسان در صحت نتايج و پژوهش هايي از اين قبيل ، ترديد نشان مي دهند . البته عليرغم تاثير انكار ناپذير رسانه هاي جمعي در آموزش فرهنگ سازي ، القاء عقيده و غيره بايد اذعان داشت كه در زمينه اثر اين وسايل در رفتار انسان ، تحقيقاتي بعمل آمده است كه البته تحقيقاتي كه بتواند اثرات تلويزيون سينما و مطبوعات را در انحراف و بزهكاري جوانان در كشور ثابت كند بسيار كم است .
در اين تحقيق تاثيرات رسانه هاي تصويري چون تلويزيون ، سينما ، ويدئو ، ماهواره و مطبوعات در بزهكاري كودكان و نوجوانان مورد بررسي قرار مي گيرد .


فهرست:
مقدمه
بخش اول : بزهكاري
فصل اول : تاريخچه بزهكاري
فصل دوم : كودكان بزهكار4
بخش دوم : بررسي تاثير تلويزيون بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
فصل اول : كودك چگونه از تلويزيون استفاده مي كند ؟
فصل دوم : تلويزيون و روابط اجتماعي
فصل سوم : تاثيرات تلويزيون
فصل چهارم : آيا تلويزيون خشونت را ياد مي دهد و موجب بزهكاري مي شود ؟
فصل پنجم : بررسی رابطه بین جرم و رسانه‌های گروهی
بخش سوم : بررسي تاثير اخبار تلويزيون بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
بخش چهارم : بررسي تاثير مطبوعات بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
نتيجه گيري 
منابع و مآخذ


دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2451 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: Doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:85 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش